-آيات برائت از مشركين در چه سالي در چه روزي توسط چه كسي قرائت شد؟
(0)
-لطفاً راجع به آيه قرآن كه مي فرمايد كل من عليها فان و يبقي وجه ربك ذلجلال و الا كرم و گفته شاعر كه مي گويد در هر دو جهان فقط خداي ماند و بس و باقي همگي كل من عليها فانذ توضيح فرمايد ؟(0)
-2-چرا ما مسلمانان در نماز در آيه ي اهدناالصراط المستقيم به صورت جمعي دعا ميكنيم و از ضمير جمع استفاده مي نمائيم ؟(0)
-1- در آيه مباركه { انا انزلناه في ليله القدر } ضمير «ه » در انزلناه به كجا بر مي گردد و استناد آيه به انزال قرآن در كجاي آن مي باشد ؟(0)
-- چرا در قرآن « فيه هدي للمتقين » آمده پس غير متقين چگونه به هدايت برسند ؟(0)
-آيا در مورد عمر و ابوبكر آيه اي در قرآن وجود دارد؟(0)
-فصيح ترين آيه قرآن كدام است؟
(0)
-مقصود از اين آيه كه: «محمّد پدر هيچ يك از مردان شما نيست» چيست؟
(0)
-آيات مختلفي كه بيانگر خلقت انسان است و مثلاً در برخي از آنها خلقت انسان از خاك و در برخي از آب دانسته شده است، چگونه توجيه مي شود؟
(0)
-آيا اين كه در قرآن آمده است: «لن يصيبنا اِلاّ ما كتب الله لنا;(1) هيچ حادثه اي براي ما رخ نمي دهد مگر آنچه خداوند برايمان مقدّر كرده است.» با اختيار انسان سازگار است؟
(0)
-آيات برائت از مشركين در چه سالي در چه روزي توسط چه كسي قرائت شد؟
(0)
-لطفاً راجع به آيه قرآن كه مي فرمايد كل من عليها فان و يبقي وجه ربك ذلجلال و الا كرم و گفته شاعر كه مي گويد در هر دو جهان فقط خداي ماند و بس و باقي همگي كل من عليها فانذ توضيح فرمايد ؟(0)
-2-چرا ما مسلمانان در نماز در آيه ي اهدناالصراط المستقيم به صورت جمعي دعا ميكنيم و از ضمير جمع استفاده مي نمائيم ؟(0)
-1- در آيه مباركه { انا انزلناه في ليله القدر } ضمير «ه » در انزلناه به كجا بر مي گردد و استناد آيه به انزال قرآن در كجاي آن مي باشد ؟(0)
-- چرا در قرآن « فيه هدي للمتقين » آمده پس غير متقين چگونه به هدايت برسند ؟(0)
-آيا در مورد عمر و ابوبكر آيه اي در قرآن وجود دارد؟(0)
-فصيح ترين آيه قرآن كدام است؟
(0)
-مقصود از اين آيه كه: «محمّد پدر هيچ يك از مردان شما نيست» چيست؟
(0)
-آيات مختلفي كه بيانگر خلقت انسان است و مثلاً در برخي از آنها خلقت انسان از خاك و در برخي از آب دانسته شده است، چگونه توجيه مي شود؟
(0)
-آيا اين كه در قرآن آمده است: «لن يصيبنا اِلاّ ما كتب الله لنا;(1) هيچ حادثه اي براي ما رخ نمي دهد مگر آنچه خداوند برايمان مقدّر كرده است.» با اختيار انسان سازگار است؟
(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:47734 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:5

چرا در آيه 88 سورة انبيأ حرف نون كلمه ننجي جداگانه و به صورت نـنـجي نوشته شده است؟

تذكر چند نكته در اين باره بهجا است:

1 ـ نگارش قرآن به خط عثماني (در بعضي كلمات) با رسمالخط كنوني و رايج عربي متفاوت است.

2 ـ در خود نگارش قرآني برخي از كلمات مشابه گاه حتي در يك سوره نيز متفاوت نوشته شدهاند مثلاً: نعمت در آية و ان تعدّوا نعمة اللّه، در سورة ابراهيم آيه 34 نعمت و در سوره نحل آيه 18 نعمة نوشته شده است كه دومي موافق رسمالخط صحيح عربي است.

همچنين قال يبنؤمّ در سوره طه آيه 94 بدون همزة وصل و با واو نوشته شده است اما در سوره اعراف آيه 150 قال ابناُمّ مطابق رسمالخط صحيح عربي نوشته شده است. يا و يَمْحُ اللّه در سورة شوري آيه 24 بدون واو و در سورة رعد آيه 39 مطابق رسمالخط صحيح عربي: يمحوا اللّه نوشته شده است. گرچه در همين آيه نيز الف زائده بر واو اصل كلمه آمده كه برخلاف رسمالخط صحيح عربي است.

همچنين در سورة مؤمنون آيه 24 فقال الملؤا نوشته شده است در حالي كه در همين سوره آيه 33 به صورت رسمالخط صحيح عربي و قال الملأ نوشته شده است.

همچنانكه ننجي در آيه 88 سورة انبيأ به صورت نـنـجي و در آيه 103 يونس به صورت ننج المؤمنين نوشته شده است.

قرآنهايي كه عثمان طه نوشته است; چون برگرفته و هماهنگ با نگارش مصاحف عثماني است اين نكات را رعايت كرده است و همانند آن مصاحف قرآن را نگارش كرده است. امّا خوشنويسان ديگر كلمات را يكسان سازي كرده و كلمة ننجي را در همه جا به يك صورت نوشتند.(ر.ك: التمهيد، ج 1، ص 365ـ397، جامعه مدرسين.)

افزون بر آن گفته شده است كه چون ن دوم ننجي اخفا ميشود نويسندگان پيشين اخفا را هم در لفظ و هم در كتابت نشان دادند و ن را حذف كردند و به خاطر اينكه معلوم باشد كه ن در اينجا حذف شده ن جداگانه نوشته شده است. امّا اين نكته به خاطر عدم در همهجا مراعات نشده است.

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.